Fang læserne med dine historier

Vil du gerne have folks opmærksomhed uden nødvendigvis at råbe højt? Historiefortælling er lige så gammelt som mennesket selv, men det er bestemt ikke alle, der kan finde ud af at fortælle en historie, så folk lytter eller læser med. Der findes heldigvis metoder, som du før eller senere er stødt på. Læs videre her og bliver klogere på, hvordan du sætter din næste fortælling sammen.

Der findes mennesker, der bare kan fortælle historier, så alle omkring dem lytter. Du har måske mødt dem. De kan få selv de mest trivielle ting til at være spændende, som dengang de smagte en rød bøf i Beograd, eller de lavede verdens bedste bearnaisesovs med de bare næver. Uanset hvad du har på hjerte, så handler det først og fremmest om, hvordan du fortæller.

Følg kurven og øg spændingen

Måske har du hørt om berettermodellen, dengang du gik i folkeskolen? Hvis du har glemt, hvad det er, så får du lige en kort indføring: Det handler om at følge en spændingskurve fra det første anslag og præsentation af en historie til punktet, hvor man ikke kan vende tilbage til det normale. Så følger man, hvordan spændingen stiger helt op til klimaks, og så ebber det hele ud igen.

Den måde at strukturere en historie fungerer både i korte og længere historier. Rigtig mange film, det gælder også kortfilm, er bygget op omkring denne model, fordi det giver masser af succes på fortællefronten. Hvis man gerne vil fange folks opmærksomhed, så kan berettermodellen hjælpe på det.

Den næste historie, du fortæller til dine venner over en øl, kan du derfor strukturere efter denne model. Det kræver lidt øvelse, men når først den sidder der, så forsvinder den ikke så let igen. Hvis du skal skrive et blogindlæg, der reklamerer for din virksomhed, så er berettermodellen også værd at bruge til det, for du kan fastholde folk opmærksomhed helt frem til din pointe (eller det du ønsker at sælge). Tag derfor berettermodellen i brug, lær hvordan du strukturerer dine historier og få mange flere læsere og lyttere, end du har i dag.